Treść Strony: Wszystkie aktualności

Wycieczka szlakiem wielokulturowej Warszawy

11 października 2022 r. czterdziestoosobowa grupa uczniów klas V-VIII pod opieką nauczycieli wybrała się na wycieczkę, zorganizowaną przez nauczycielkę historii, panią Janinę Woźniak. Program wycieczki zakładał odwiedzenie miejsc kultu religijnego i kultury wielu wyznań - zjawiska charakterystycznego dla naszej stolicy.

Swą eskapadę rozpoczęliśmy od wizyty w meczecie. Podczas godzinnego pobytu uzyskaliśmy wiele cennych informacji o tym, czym jest islam i kim są muzułmanie. Następnie udaliśmy się na Stare Powązki - miejsce wiecznego spoczynku wielu sławnych Polaków.  Zatrzymaliśmy się przy nagrobkach m.in. rodziców Fryderyka Chopina, Władysława St. Reymonta, Stanisława Moniuszki, Leopolda Staffa, Artura Oppmana, Gustawa Holoubka, Wojciecha Młynarskiego. Kolejnym punktem na mapie naszej podróży była synagoga. Niestety z powodu przypadającego w tych dniach żydowskiego święta obiekt był zamknięty dla zwiedzających, toteż stojąc na dziedzińcu przed budynkiem, wysłuchaliśmy wielu ciekawych opowieści pani przewodnik o kulturze i religii Żydów.  Następnie pojechaliśmy na ulicę Kredytową, gdzie znajduje się świątynia Ewangelicko-Augsburska pw. Świętej Trójcy. Zaskoczył nas skromny wystrój i jasna kolorystyka tej protestanckiej świątyni. Podczas spotkania z panią pastor mieliśmy okazję wysłuchać informacji o okolicznościach powstania religii protestanckich, poznać historię tej świątyni, jej obecną działalność religijną i kulturalną. Ostatnim etapem naszej wycieczki był pobyt w cerkwi - świątyni prawosławnej, gdzie mogliśmy podziwiać bogaty, wręcz bizantyjski wystrój kościoła. Poznaliśmy również podobieństwa i różnice między religią prawosławną a rzymskokatolicką.

Wycieczkę należy uznać za udaną, nie tylko ze względu na piękną pogodę, ale również dlatego, że spotkaliśmy wspaniałą panią przewodnik, która w interesujący, czasem zaskakujący dla nas sposób snuła opowieści o kościołach, religiach i kulturze Warszawy. Ta wiedza zostanie z nami na długo.