Treść Strony: Wszystkie aktualności

Depresja u dzieci i młodzieży

Depresja diagnozowana u dorosłych często daje objawy już w dzieciństwie. Problemy z emocjami, lęki, zniekształcone postrzeganie siebie to tylko niektóre z czynników wpływających na dalsze losy człowieka, od których ciężko się uwolnić. Jakie są sygnały depresji, których nie wolno lekceważyć? Poniżej zamieściłam krótki opis objawów depresji u dzieci i młodzieży.

Depresja w wieku przedszkolnym

Depresja w wieku przedszkolnym to głównie zaburzenia przystosowania z odczuwanym nastrojem depresyjnym. Źródłem tych zaburzeń może być dom rodzinny czy szkoła. Może to być też niezaspokojenie podstawowych potrzeb albo jakieś traumatyczne wydarzenie w życiu dziecka. Zdarza się, że depresja ujawnia się na skutek zbyt dużych wymagań  i ilości obowiązków nałożonych przez rodziców. Objawy depresji w tym wieku to m.in. lęki nocne, izolacja od rówieśników, płaczliwość, nieśmiałość, zmienność nastrojów, objawy somatyczne, brak radości, wigoru, spontaniczności, „bycie nieobecnym”.

Depresja u nastolatków

U nastolatków możemy wyróżnić kilka rodzajów depresji, mianowicie:

  • Depresja młodzieńcza czysta – głównymi objawami są: obniżenie nastroju, lęk, ograniczenie kontaktów z rówieśnikami, brak aktywności.
  • Depresja młodzieńcza z rezygnacją – do objawów zalicza się: objawy depresji młodzieńczej czystej, problemy z nauką, poczucie bezsensu życia, zagubienie, myśli i tendencje samobójcze.
  • Depresja młodzieńcza z niepokojem – jej objawy to: objawy depresji młodzieńczej czystej oraz zachowania autodestrukcyjne, skoki nastroju, drażliwość.
  • Depresja młodzieńcza hipochondryczna – oprócz objawów depresji młodzieńczej czystej występują jeszcze somatyczne symptomy lęku, hipochondryczna ocena własnego funkcjonowania.

 

Czynniki wpływające na przebieg depresji:

  • pierwszy epizod/ nawrót choroby;
  • stopień nasilenia objawów;
  • konfliktowa sytuacja rodzinna;
  • problemy w szkole;
  • przemoc domowa;
  • pory roku (tzw. depresja sezonowa).

Sygnały, których nie wolno lekceważyć

Dzieci i młodzież z depresją wysyłają wiele sygnałów świadczących o depresji.

Podstawowe kryterium diagnostyczne

Objawy możliwe do zaobserwowania

  • Obniżony nastrój utrzymujący się przez większość dnia;
  • Uczucie smutku i przygnębienia, płaczliwość, bezradność, poczucie beznadziejności.
  • Częste reagowanie płaczem nieadekwatnie do sytuacji;
  • Smutek wypisany na twarzy i widoczny w zachowaniu, opowiadanie o swoim smutku i rozpaczy;
  • Zwiększenie napięcia emocjonalnego – drażliwość, skłonność do zachowań agresywnych.
  • Brak reakcji emocjonalnej na zdarzenia, sytuacje;
  • Obojętność, brak uczuć.
  • Dziecko nie odczuwa żadnych emocji powstających zwykle podczas jakiejś sytuacji czy zdarzenia.
  • Zaburzenia rytmu snu, wczesne wstawanie;
  • Zaburzenia łaknienia;
  • Zaburzenia dziennego rytmu aktywności.
  • Zmęczenie, senność, zauważalny spadek masy ciała;
  • Problemy z porannym funkcjonowaniem dziecka.
  • Zmniejszenie aktywności fizycznej i psychicznej;
  • Zaburzenia koncentracji uwagi;
  • Spowolnienie tempa mówienia, czytania, pisania, zubożenie myślenia, zburzenia pamięci.
  • Dziecko ma problemy z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych;
  • Spowolnienie ruchów, niezdarność;
  • Brak jakiejkolwiek aktywności, kreatywności, inicjatywy.
  • Negatywny obraz siebie, niska samoocena;
  • Negatywny obraz świata;
  • Negatywna wizja przyszłości.
  • Brak wiary we własne możliwości;
  • Postrzeganie rzeczywistości w czarnych barwach;
  • Lęk przed innymi osobami, miejscami, zdarzeniami, światem;
  • Przekonanie, że w życiu nie czeka ich już nic dobrego.
  • Poczucie ogromnego wysiłku podczas wykonywania prostych czynności
  • Niedbanie o swój wygląd, higienę osobistą.

 

Rodzicu! Pamiętaj:

  1. Rozmawiaj z dzieckiem o jego problemach.
  2. Staraj się z uwagą słuchać dziecka i szanować jego zdanie.
  3. Unikaj stresu w rodzinie.
  4. Jeśli coś cię niepokoi w zachowaniu dziecka, spróbuj porozmawiać z osobami, które są bliskie dziecku.
  5. Zwróć szczególną uwagę na zachowanie dziecka w trudnej/ nowej sytuacji np. rozpoczęcie nowej szkoły, okres dojrzewania.
  6. Zachęcaj dziecko do odpowiedniej ilości snu, prawidłowego i  regularnego odżywiania się, aktywności fizycznej i znalezienia bądź pielęgnowania swoich zainteresowań.
  7. Znajdź codziennie czas, aby spędzić go z dzieckiem.
  8. Jeśli dziecko ma myśli o wyrządzeniu sobie krzywdy lub już to zrobiło, jak najszybciej zgłoś się do specjalisty. 
  • autor: Psycholog - Ewelina Stępniewska
  • Być albo nie być - oto jest pytanie

« wstecz